Foreningernes repræsentant i bestyrelsen
Fristen for indstilling af kandidater er udløbet
Valg af repræsentant til Arena Næstveds bestyrelse 2026-27 fra de folkeoplysningsgodkendte foreninger med sæsonbookede lokaler i Arena Næstved.
I henhold til Arena Næstveds reviderede vedtægter sker der fra 2022 direkte valg af foreningsrepræsentant til Arena Næstveds bestyrelse for en to-årig periode.
Vedtægternes §5 om udpegning lyder:
Bestyrelsen består af 7 medlemmer, som udpeges således:
- Næstved Kommune udpeger 2 bestyrelsesmedlemmer, hvoraf 1 bestyrelsesmedlem kan være medlem af Næstved Byråd.
- 1 bestyrelsesmedlem udpeges i fællesskab af de folkeoplysningsgodkendte foreninger med sæsonbookede lokaler i Arena Næstved på udpegningstidspunktet.
Arena Næstveds administration bistår med en demokratisk opstillingsprocedure og valghandling. - Medarbejderne udpeger 1 bestyrelsesmedlem
- Bestyrelsen selvsupplerer sig med simpelt flertal med 3 bestyrelsesmedlemmer, jf. nedenstående kompetencer.
Det skal ved udpegningen af bestyrelsesmedlemmer sikres, at bestyrelsen samlet besidder nødvendige kompetencer vedrørende sports-, kultur- og udstillingsarrangementer, events, erhvervs- og forretningsforhold, turisme og branding, ledelse, økonomi, jura og almennyttige idræts – og kulturforhold.
Genudpegning kan finde sted. Vedtægterne kan læses her.
Man modtager honorar for at sidde i Arena Næstveds bestyrelse, og de foreninger der inviteres til at indstille kandidater og deltage i valget, er altså husets ’faste foreninger’, som har faste tider igennem hele sæsonen.
Disse er pt:
Budo Næstved
HG Næstved Dragons
Næstved Herlufsholm Badminton
Næstved Håndbold
Næstved Idrætsforenings Rulleskøjteafdeling
Næstved Basketball
Næstved Esport
Næstved Senior Motion
Trin 1: Indstilling af kandidater
Alle nævnte foreninger opfodres til at indstille én kandidat (kun 1) til Arena Næstveds bestyrelse for en to-årig periode 2026-27.
Fristen for indstilling af kandidater udløb 30. oktober 2025.
Den enkelte forening er pligtig til at sikre, at de kandidater der indstilles, er demokratisk udvalgt af foreningen, ud fra foreningens egne regler og mandater.
Det står i øvrigt foreningerne frit for at gå i dialog med hinanden om indstillinger.
Trin 2: Kandidatliste udsendes
Kort efter indstillingsperioden er ovre, vil en liste over de opstillede kandidater blive sendt til de faste foreninger. Kandidaterne præsenteres uredigeret i henhold til den beskrivende tekst, der er oplyst ved indstillingen.
Trin 3: Valg af bestyrelsesmedlem
I perioden 4.-9. november foregår selv valghandlingen, hvor de faste foreninger kan afgive hver én stemme (kun 1) eller stemme blankt. Det foregår også digitalt.
Det står foreningerne frit for at gå i dialog med hinanden om valget.
Ved stemmelighed mellem to eller flere kandidater udsendes et nyt afstemningslink, hvor der kun vil kunne stemmes på disse.
Trin 4: Offentliggørelse af valgets vinder
Når valget er afgjort, gives i løbet af 2-3 dage først besked per email til den valgte samt Arena Næstveds øvrige bestyrelse, dernæst per mail til de faste foreninger, dernæst ved offentliggørelse via Arena Næstveds kanaler.
Det nye bestyrelsesmedlem vil blive behørigt introduceret til den øvrige bestyrelse samt modtage information om formalia, økonomi, mødekalender mv, og vil blive indkaldt til sit første bestyrelsesmøde der holdes d. 5. marts 2026 kl. 10.00-13.00
Spørgsmål om bestyrelsesarbejdet, procedure mv. kan rettes til
Direktør i Arena Næstved. Jakob Brixvold
jb@arenanaestved.dk / 25 14 24 84
- Få billetter
- Få billetter